tirsdag den 20. maj 2014

Laswells kommunikationsmodel

Laswells kommunikationsmodel blev udviklet i 1948 af Harold Laswell.

fagproeven.com
Afsender/Hvem:
Med hvem spørges der ind til tekstens afsender. Det behøver ikke at være en person, men kan også være  et politisk parti, en virksomhed osv.

Budskab/Siger hvad:
Med hvad spørges der ind til tekstens budskab eller indhold. Budskabet kan f.eks være informationer eller en bestemt holdning, som afsenderen ønsker at fortælle til sine læsere/modtagere.

Medie/I hvilken kanal:
Med hvilken kanal spørges der ind til tekstens indhold. Det kan bla. betyde genren og valget af medie(F.eks. sociale medier).

Modtager/Til hvem:
Med til hvem spørges der ind til tekstens modtager og målgruppe. Her kan man tænke på hvem som er modtager, hvilke forventninger modtagerne har til afsenderen (både positiv, neutral, negativ), og hvordan modtagerne påvirkes gennem teksten (f.eks til en bestemt holdning eller handling).

Efftekt:
Med hvilken effekt spørges der ind til resultatet af kommunikationen, dvs. hvordan modtagerne reagerer på afsenderens budskab.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar